شما اینجا هستید

ایران » شگردهای عجیب دور زدن قوانین برگزاری مناقصات در پتروشیمی تندگویان

|

پرده‌برداری از شگردهای عجیب دور زدن قوانین برگزاری مناقصات در پتروشیمی تندگویان/ چه می‌کنید؟

بنابرمستندات ارسالی ، تخلف در اداره تدارکات و کمیسیون معاملات پتروشیمی تندگویان آنچنان بارز است که لازم است نهادهای نظارتی ورود جدی به این موضوع داشته باشند…

 

بنابرمستندات ارسالی، تخلف در اداره تدارکات و کمیسیون معاملات پتروشیمی تندگویان آنچنان بارز است که لازم است نهادهای نظارتی ورود جدی به این موضوع داشته باشند؛ تا درصورت صحت موضوع، متخلفان امر تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.
بنابراین گزارش، استفاده از منابع محدود جهت استعلام و خرید،استعلام از شرکت‌های سوری و فاقد کد EP نفت، خریداری اقلام با ۲ الی ۳ برابر قیمت کارخانه، اخذ استعلام و ابلاغ سفارش بصورت تک سورس (در معاملات عمده)، ثبت شرکت در منابع خرید توسط یکی از مدیران شرکت (بدون مشورت با اداره بررسی منابع)، خرید مواد شیمیایی (خوراک) غیر تحریمی بصورت تک سورس (شرکت داخلی) خریدهای بسیار کلان ده‌ها میلیون یورویی، عقد قرارداد با شرکت بازرسی برای خرید کالای خارجی (یکی از مدیران سهام دار این شرکت بازرسی هست) از جمله تخلفاتی است که به شرکت پتروشیمی تندگویان نسبت داده میشود و تایید این ادعاها قطعا قابل بررسی و پیگیری جدی ازسوی نهادهای نظارت است؛ تا در صورت صحت این احتمالات، متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند!
اگرچه تخلفات دیگری چون بهره‌گیری از بهانه ای به نام “تحریم” در راستای ساخت قطعات داخلی با مبلغ کلان نیز وجود دارد که لازم است نهادهای نظارتی دراین بخش نیز با بررسی قیمتها به این ابهام نیز پاسخ دهند.
ازسویی دیگر، خرید کالا بصورت روند معکوس، یعنی بجای اینکه برای کالایی نیاز سنجی شود و ایندنت صادر شود، ابتدا آقایان کالا را چه در داخل و چه در خارج کشور پیدا کرده، براساس مقدار آن ایندنت صادر کرده و با قیمت دلخواه خود به شرکت می فروشند؛ از دیگر ابهاماتی است که بنابر مستندات ارسالی به دفتر این پایگاه تحلیلی – خبری، قابل بررسی و راستی آزمایی است!
دراین راستا شاید بد نباشد نمونه‌ای ازاین تخلفات را به طور مشخص دراین گزارش منتشر نماییم.

•    درخواست STPC-۹۹۰۲۵۶۶
مربوط به خرید تیوب مبدل ۳۱۱
شرکت‌های حاضر در مناقصه محدود:
۱-    شرکت “ل-ف-ک”؛ظاهرا جزء منابع تندگویان و EP نفت نیست!(تخلف)
۲-    شرکت “ت-ص”؛ ظاهرا این شرکت نیز جزء EP نفت نیست!(تخلف)
۳-    شرکت “ا-ک-ج”؛ بنابربررسی‌های صورت گرفته روی مستندات ارسالی ظاهرا معمولا در مناقصه‌های قابل توجه این شرکت برنده شده است!
۴-    شرکت “پ-ت-ه”؛ این شرکت هم در اغلب مناقصه ها شرکت دارد اما برنده نیست و شاید لازم باشد نحوه همکاری این شرکت از نگاه مهندسی شدن حضورش به عنوان شرکت سوخته مدنظر و بررسی قرار بگیرد.
تخلفات صورت گرفته دراین مناقصه علاوه بر مبهم بودن نحوه انتخاب شرکت‌های حاضر در آن و اماواگرهای ناشی از آن، بنابر مستندات موجود در دفتر “نفتی‌ها” به شرح ذیل است:
الف: منابع گذاری توسط بخش تدارکات در تاریخ ۱۱ اسفندماه سال ۱۳۹۹ انجام شده در حالیکه این شرکت دارای اداره منابع است و دراین صورت منابع گذاری توسط بخش تدارکات یک تخلف بارز و مبهم است که مسوولان این شرکت باید پاسخ دهند در شرایطی که این شرکت دارای اداره منابع است چگونه منابع گذاری توسط رئیس اداره تدارکات صورت گرفته است؟
ب: تاریخ تایید مصوبه توسط مدیرعامل نیز از دیگر موارد مبهم این مناقصه است.آقای مدیرعامل مصوبه را در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹ تایید کرده درحالیکه ثبت منبع در سامانه آمال پس از تایید مصوبه انجام پذیرفته که این خود کاملا نقض قوانین است!
ج: با بررسی متن درخواست ۲ شرکت حاضر ( شرکت “ا-ک-ج” و شرکت ” ل-ف-ک”) دراین مناقصه کاملا متوجه تشابه برنامه‌ها با یکدیگر خواهید شد که همین امر شائبه مهندسی شدن این خرید را تشدید می‌کند.

ه: درعین حال این شائبه نیز به قوت خود باقی است که با چنین تخلفاتی احتمال مهندسی قیمت نیز وجود دارد؛ بنابراین نهادهای نظارتی در صورت صلاحدید لازم است دراین بخش نیز ورود کنند تا مشخص گردد قیمت نهائی بیش از ارزش واقعی کالا بوده است؟

•    درخواست STPC-۹۹۰۲۷۵۱
خرید تیوب مبدل E-۱۷۳۱B

شرکت‌های حاضر در مناقصه:
۱-    شرکت “آ-ت-پ”؛این شرکت پس از استعلام گیری و برنده شدن به منابع اضافه شده است!(تخلف محرز از واحد منابع)
۲-    شرکت “ک” که این ابهام وجود دارد که همان شرکت “ا-ک-ج” شرکت کننده در مناقصه قبلی مورد اشاره دراین گزارش است؛ ظاهرا این شرکت به جهت خرید، در لیست منابع درخواست اضافه نشده است که این سوال را ایجاد می‌کند که چگونه استعلام گیری آن انجام شده است؟ (تخلف)
۳-    شرکت “ا-ک “؛ در گزارش رئیس کمیسیون به آقای مدیرعامل بنابر مستندات ارسالی، نام این شرکت درج شده؛ نکته قابل توجه ثبت این شرکت در منابع،هماهنگی‌ها، اخذ قیمت ظاهرا توسط یکی از مدیران کلیدی پتروشیمی تندگویان برای این شرکت انجام شده که در صورت صحت این ادعا باید علت آن بررسی گردد!
تخلفات صورت گرفته دراین مناقصه علاوه بر مبهم بودن نحوه انتخاب شرکت‌های حاضر در آن و اماواگرهای ناشی از آن، بنابر مستندات موجود در دفتر “نفتی‌ها” به شرح ذیل است:
الف: قیمت مجموع تیوب خریداری شده ۲۸۵ هزار دلار است درحالیکه بنابر مستندات و پیگیری‌های صورت گرفته توسط خبرنگار “نفتی‌ها”، قیمت واقعی شرکت سازنده چیزی نزدیک به ۱۶۰ هزار دلار است. باید پرسید که در صورت صحت این مساله چه کسی قراراست پاسخگوی این اختلاف قیمت باشد؟
ب: تاریخ تایید مصوبه توسط آقای مدیرعامل ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹ است در حالیکه تاریخ ثبت شرکت ” آ-ت-پ” در وندور لیست ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ است!

•    درخواست STPC-۰۰۰۰۰۱۸
مربوط به خرید تیوب
شرکت‌های حاضر در مناقصه:
۱-    شرکت “ا-ک-ج”؛به صورت ثابت ظاهرا در تمامی استعلامات خرید تیوب حضور دارد!
۲-    شرکت “پ-ت-ه”؛ ابهام در خصوص برنده بودن گاه به گاه و البته نحوه حضورش در برخی از مناقصات!
۳-    شرکت “آ-ا-ک ” که حضورش در این مناقصات لازم به بررسی است.
۴-    شرکت”د-ب”؛ شرکتی که همیشه از سوی یکی از مسوولان این شرکت در لیست مناقصه‌ها قرار می‌گیرد وبنابربررسی مستندات اغلب به اتفاق انصراف می‌دهد!
یکی از تخلفات صورت گرفته دراین مناقصه علاوه بر مبهم بودن نحوه انتخاب شرکت‌های حاضر در آن و اماواگرهای ناشی از آن، بنابر مستندات موجود در دفتر “نفتی‌ها” منابع گذاری توسط بخش تدارکات است؛ در حالیکه این شرکت دارای اداره منابع است و دراین صورت منابع گذاری توسط بخش تدارکات یک تخلف بارز و مبهم است که مسوولان این شرکت باید پاسخ دهند در شرایطی که این شرکت دارای اداره منابع است چگونه منابع گذاری توسط اداره تدارکات صورت گرفته است؟
مشابه این درخواست خرید مورد اشاره عینا در درخواست خرید STPC-۰۰۰۰۰۲۳ مربوط به خرید تیوب اتفاق افتاده؛ بدین شکل که شرکت‌های حاضر ثابت عینا مشابه درخواست خرید STPC-۰۰۰۰۰۱۸ بوده و دقیقا همان اتفاق در خصوص شرکت‌ها افتاده حتی انصراف شرکت “د-ب” دراین درخواست خرید نیز بنابر مستندات ارسالی به ثبت رسیده و دقیقا منابع گذاری بازهم توسط اداره تدارکات صورت گرفته که تخلفی بارز است.
دراین گزارش “نفتی‌ها” سعی شد تا با تمرکز بر یک خرید خاص موضوع تخلفات صورت گرفته در اداره تدارکات و کمیسیون معاملات پتروشیمی تندگویان مورد بررسی و انتشار قرار بگیرد که گوشه ای باشد از تخلفاتی که لازم است نهادهای نظارتی با ورود جدی به آن به دنبال پاسخ درست این ابهامات باشند. چراکه قطعا اگر مستندات موجود در دفتر “نفتی‌ها” صحت داشته باشد باید نگران فساد ریشه داری بود که البته تنها معطوف به این پتروشیمی نمی‌شود و متاسفانه اخیرا در برخی از پتروشیمی‌های دیگر نیز قابل مشاهده است. گوئی رسمی نانوشته درحال اجراست و سالیانه برخی از نورچشمی‌ها پول کلانی به جیب می‌زنند درحالیکه کارگران برای حقوق‌های ناچیز خود باید هر چند وقت یکبار تجمعی مسالمت آمیز داشته باشند تا بتوانند حقوق‌های معوق خود را دریافت نمایند. شاید وقت آن است که در دولت سیزدهم، این رسم نانوشته در پتروشیمی‌ها را پایان داد!
دراین بین “نفتی‌ها” اعلام آمادگی می‌نماید تا با ارسال مستندات چنین تخلفاتی در دیگر پتروشیمی‌ها آن را منتشر نماید تا شاید از این طریق بتوان در کنار بازوی قوی چون نهادهای نظارتی نقش کوچکی در جلوگیری از این فسادهای ترویج یافته داشته باشیم!

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری سیف | تحلیل رویداد های مهم