شما اینجا هستید

ایران » کارشناس آموزش و پرورش: اصل رتبه‌ بندی معلمان سنجش صلاحیت‌ علمی است نه مسائل معیشتی
گروه : ایران , سیاسی

کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با ایسکانیوز: اصل رتبه‌ بندی معلمان سنجش صلاحیت‌ علمی است نه مسائل معیشتی
مصطفی اسدی: اصل رتبه‌ بندی معلمان بر محور سنجش صلاحیت‌های علمی قرار دارند اما اینکه ما آن را به مسائل معیشتی گره زده‌ایم، اتفاق نامبارکی است.

مصطفی اسدی؛ کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درخصوص ابهامات موجود در طرح رتبه‌بندی معلمان و برداشت‌های غلط از آن گفت: موضوع رتبه‌ بندی معلمان دو وجه مبارک و نامبارک دارد؛ وجه مبارک آن این موضوع است که همه واقفند که معلم دارای شأنیتی است و باید برای تامین معیشیت او برنامه‌ریزی داشت که منزلت او هم حفظ شود اما آنچه در حقیقت نشان داده می‌شود خلاف این است و معلم به عنوان فردی که فقط معیشت‌گرا معرفی می‌شود و این همان وجه نامبارک اشاره شده است

او ادامه داد: درحالی که در رتبه‌ بندی معلمان باید براساس صلاحیت‌هایی علمی و پژوهش‌هایی که در طی سنوات خدمت خود دارند، جایگاه‌شان مشخص شود. اصل رتبه‌بندی معلمان بر محور سنجش صلاحیت‌های علمی قرار دارند اما اینکه ما آن را به مسائل معیشتی گره زده‌ایم، اتفاق نامبارکی است. آنچه در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان بیش از همه مطرح شده اما کمتر به چشم آمده ابزارهای سنجش صلاحیت علمی است که شامل دوره‌های ضمن خدمت، تالیفات، تولید مقالات و غیره می‌شود و بر اساس آن معلمان امتیاز دریافت می‌کنند.
اسدی توضیح داد: هدف قانون‌گذار این است که ما معلمان را به این سمت هدایت کنیم که در کنار تدریس به تحصیل و علم‌اندوزی و ارتقای مهارت‌های خود بپردازند تا بار علمی آن‌ها افزایش یابد و طبیعتا کسی که به سطح علمی و توانایی و مهارت بیشتر رسیده است، باید تفاوت‌هایی با کسی که مهارت و توانایی علمی کمتری دارد، داشته باشد. اینکه رتبه‌بندی شامل همه معلمان شود، اتفاق اشتباهی است و باید معلمان تلاشگر و کوشا با دیگران تفاوت داشته باشند و این زمینه‌ساز ایجاد انگیزه شود اما طرح طوری مطرح می‌شود که همه فکر می‌کنند که باید به یک باره چیزی به معلمان اضافه شود.
او افزود: مرحله سوم رتبه‌ بندی معلمان بر این اساس بود که معلمان تلاشگری که دارای تالیفات متعدد بودند و دوره‌های ارتقای مهارت را گذرانده بودند، مشمول افزایش حقوق باشند. از نمایندگان مجلس درخواست دارم که این موضوع را به طور شفاف توضیح دهند که مرحله سوم رتبه‌بندی معلمان باید بر مبنای شایستگی‌های سازمانی آن‌ها باشد. رتبه‌ بندی معلمان گوشت قربانی نیست که بین همه تقسیم شود، این ذهنیت به اشتباه ایجاد شده است.
این کارشناس آموزش و پرورش  در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از فروش تالیفات و سواستفاده‌های احتمالی از طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: متاسفانه این بلایی است که به جان حوزه علمی کشور افتاده است. برای حل این موضوع باید به بخش نظارت و ارزیابی بر این تالیفات توجه کرد، برای مثال عنوان رساله‌های دانشگاهی ثبت می‌شوند و می‌توان استعلام گرفت که عنوان مورد نظر توسط شخص دیگری کار شده است  یا نه و همین روش را می‌توان برای موضوع تالیفات معلمان اجرا کرد. از طرفی هم باید گروه ناظری باشند که این تالیفات را راستی‌آزمایی کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری سیف | تحلیل رویداد های مهم