شما اینجا هستید

ایران » تصویب دوفوریت «طرح ابطال آراء دیوان عدالت درباره انتخابات شوراها
گروه : ایران , سیاسی

نمایندگان مجلس دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن آرای دیوان عدالت اداری در مورد بررسی صلاحیت نامزدها و صحت انتخابات شوراها از اعتبار ساقط می‌شود.

به گزارش تابناک ، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۱۶ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده ۶۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها و شهرداران کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی،  بررسی تقاضای دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده (۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۴ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از ۲۲۹ نماینده حاضر با دو فوریت این طرح موافقت کردند. در مقدمه این طرح آمده است: در تمامی انتخابات‌ها امر اجرا و نظارت دو موضوع مجزا بوده که توسط هیات‌ های اجرایی و هیات‌های نظارت دنبال می گردد. در انتخابات خبرگان هبری، ریاست جمهوری و همچنین مجلس شورای اسلامی، شورای محترم نگهبان به عنوان نهاد ناظر انجام وظیفه می‌کند و نظر این شورا در امر نظارت و تایید صلاحیت فصل الخطاب و قطعی قلمداد می‌شود.
همچنین مطابق ماده ۶۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، رسیدگی نهایی به شکایات و پرونده‌ها و مدارک انتخابات با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات است. لذا هیات مرکزی به عنوان مرجع نهایی رسیدگی به صلاحیت‌ها و همچنین ابطال و یا تایید صحت انتخابات به شمار آمده و نظر این هیات قطعی و لازم الاجرا است که در مواد متعدد قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تصریح شده است.
در ادامه مقدمه این طرح تاکید شده است: در راستای نظم حقوقی و جلوگیری از اخلال و هرج و مرج در امر انتخابات و ایجاد هزینه جدید امر نظارت را در هیات مرکزی متمرکز کرده است.
بر اساس این طرح رسیدگی دیگر نهادهای قضایی و شبه قضایی مانند دیوان عدالت اداری در حین یا پس از برگزاری انتخابات، فلسفه وجودی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی را زیر سوال برده و این امر موجب تضعیف جایگاه مجلس شورای اسلامی و همچنین سایر نهادهای نظارتی در امر انتخابات و نیز مخدوش شدن مشارکت مردم در انتخابات می گردد.
در متن ماده واحده این طرح قید دوفوریت آن به تصویب نمایندگان رسید، آمده است: یک تبصره به عنوان تبصره (۶) به ماده (۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب اول خردادماه ۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی، به شرح زیر الحاق می‌شود:
تبصره ۶- هیأت مرکزی نظارت در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزدها و تایید یا ابطال انتخابات در چهارچوب این قانون، رای نهایی و قطعی را صادر کرده و این رای قابل شکایت و رسیدگی در مراجع قضایی و شبه قضایی نیست. هرگونه رای صادره در مراجع مربوطه در خصوص انتخابات ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از اعتبار ساقط است.
اگر چند عضو تایید صلاحیت شده اخیر بندرماهشهر و هندیجان مطابق آنچه که در این طرح مجلس امده است تایید صلاحیت خود را با رای دیوان عدالت اداری کسب کرده باشند احتمالا ادامه کار ان ها در صورت تصویب نهایی طرح در مجلس ، غیرقانونی خواهد بود !

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری سیف | تحلیل رویداد های مهم