شما اینجا هستید

ایران » درس‌های عزل فرماندار قُلدر رفسنجان که قصد «تودهنی زدن» به خبرنگار داشت!

«اگر یکبار دیگر بپرسی، تو دهنت می‌زنم!»؛ این را علی‌اکبر پورمحمدی، سرپرست فرمانداری رفسنجان مقابل دوربین به خبرنگار می‌گوید تا ثابت کند که نشست خبری، چیزی بیش از ژست و نمایش معنا نداشته و از دید این مقام مسئول سوالات تا زمانی مهم هستند که سخت و حاوی نقد نباشند! باوری که البته بسیاری مان به آن مبتلا هستیم و مقابل دوربین‌ها هم بروزش می‌دهیم!

فرمانداری که قصد زدن تودهنی به خبرنگاری را داشت، عزل شد؛ رویدادی تقدیربرانگیز که نکات قابل تاملی دارد.
به گزارش سیف نیوز، طی روز‌های اخیر فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که واکنش عجیب و دور از انتظار یک مسئول را در مقابل طرح یک سوال نشان می‌داد؛ رویدادی که در استان کرمان، در شهرستان رفسنجان و نه در سطح این شهر، که در سالن محل برگزاری نشست خبری عالی‌ترین مقام اجرایی این منطقه با اصحاب رسانه رقم خورده و یادآوری همین نکات کافی ست تا «تهدید به ضرب و شتم» در این جلسه رسمی، رویدادی باورناپذیر به نظر برسد
ماجرا از این قرار است که یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست، به موافقت با طرح انتقال آبی اشاره می‌کند که یک «فرد معروف» از آن سود می‌برد و از سرپرست فرمانداری رفسنجان علت موافقتش با این طرح را سوال می‌کند. سوالی که وقتی پاسخ درستی به آن داده نمی‌شود، خبرنگار به قربانی کردن یک شتر پیش پای فرماندار توسط آن فرد معروف اشاره می‌کند و می‌پرسد که آیا دادن مجوز برداشت آب از رودخانه به آن فرد، نتیجه حمایت‌های وی از سرپرست فرمانداری بوده که این بار با پاسخی صریح مواجه می‌شود.
«اگر یکبار دیگر بپرسی، تو دهنت می‌زنم!»؛ این را علی‌اکبر پورمحمدی، سرپرست فرمانداری رفسنجان مقابل دوربین به خبرنگار می‌گوید تا ثابت کند که نشست خبری، چیزی بیش از ژست و نمایش معنا نداشته و از دید این مقام مسئول سوالات تا زمانی مهم هستند که سخت و حاوی نقد نباشند! باوری که البته بسیاری مان به آن مبتلا هستیم و در کسوت‌های مختلف آن را مقابل دوربین‌ها هم بروزش می‌دهیم.
این را می‌شود از گریز فلان فوتبالیست یا مربی از سوالات خبرنگاران هم دید یا حتی از خلال طرح سوال از نمایندگان مجلس یا حتی پرسش از هنرمندان در حاشیه اکران فیلم یا بعد از کنسرت و… رفتاری که ظاهرا برای برخی آنقدر عادی شده که ابایی از تهدید فرد دیگر، آن هم مقابل دیدگان عموم و در نشست خبری هم ندارند و حتی نگران نیستند که تهدید، جرم قابل پیگیری قضایی است، وگرنه ممکن بود به مانند دیگران، این دست سوالات را با برچسب غرض ورزی و دشمنی، بی پاسخ رها کند!
البته این پایان ماجرای رقم خورد در آن نشست کذایی در رفسنجان نبود و در پی انتشار فیلم مربوط به این برخورد زشت، مقامات ارشد دولت به سرعت وارد عمل شده و با قدرت و قاطعیت واکنش نشان دادند، به این صورت که وزیر کشور طی تماس تلفنی با استاندار کرمان، دستور عزل سرپرست خاطی را صادر کرد و بلافاصله با صدور اطلاعیه ای، تاکید نمود که «گفتمان دولت مردمی و عدالت محور آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ایجاب می‌کند که مدیران آن ضمن داشتن روحیه مردمی و جهادی، نسبت به تعامل و تکریم آحاد افراد جامعه اهتمام داشته باشند.»
درس‌های عزل فرمانداری که قصد «تودهنی زدن» به خبرنگار داشت!اقدامی شایسته تقدیر که سخنگوی دولت هم با انتشار توییتی آن را «به موقع» و در راستای «حفظ حرمت جامعه رسانه ای» خواند و تاکید کرد که «دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.» واکنشی که قطعا انتظار‌ها را از دولت در این خصوص افزایش خواهد داد و تاثیر به سزایی در پیش گیری از تکرار این برخورد‌ها خواهد داشت.
درس مهم دیگری که دولت به همکارانش در سطوح مختلف داد تا بدانند که خبرنگاران صدای مردم و چشم و گوش ایشان هستند و بروز چنین خطا‌هایی نشان می‌دهد که پاسخگویی به مردم دچار اختلال شده و نیازمند رسیدگی عاجل است. نقیصه‌ای که حتما دولتمردان ارشد هم به وجود آن پی برده اند، اما رفع آن نیازمند اتخاذ تدابیری جامع‌تر هم هست، هرچند عزل سریع فرماندار خاطی، اقدامی به شدت امیدبخش محسوب می‌شود.
رویکردی که با برخورد صورت گرفته، می‌شود به اتخاذ آن امیدوار بود و امید داشت که در سایه تدابیری که به کار بسته خواهد شد، نشست‌های خبری به طرح انتقادات و واگویه‌های بیشتری از مردم منجر شود؛ اتفاقی که قطعا نتیجه آن اصلاح ایرادات سهوی و قصور‌های احتمالی است و منفعتش هم به دولت می‌رسد و هم به مردمی که توقع دارند سوالات شان پاسخ داده شود، نه اینکه بی پاسخ رها شوند یا به مانند ماجرای رفسنجان، با ابزار تهدید به سکوت گره بخورند!/خبر روز

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری سیف | تحلیل رویداد های مهم